Hold i Nakken

Et hold i nakken, kan blandt andet skyldes træk rundt om halsen i efterårs og vinterperioden, en leg med ungerne hvor barnet får hoppet og holdt rundt om nakken på en, at man har sovet forkert eller noget helt fjerde.

Et nakkehold består oftest både af led og muskler der er spændt op, blandt andet den øvre midt rygmuskulatur, nakke og hals musklerne samt et eller flere af nakke leddene.

Ved at bruge Triggerpunktbehandling for at løsne op i muskulaturen i midt ryg og nakke delen, for bagefter at lave manipulation (led behandling) af disse, vil det give kroppen mulighed for at kunne bevæge muskler og led nemmere og dermed have et mindre hold i nakken.

Spændings
Hovedpine

En spændingshovedpine, kan blive udløst af de samme ting som et hold i nakken og kan udløses af et hold i nakken. En spændingshovedpine beskrives oftest som en knugen eller skærende smerte i eller omkring hovedet, denne kan evt. “gå ind i” tindingen eller øjet.

Disse smerter kan komme fra en muskel som spænder op, dog er det oftest ikke en muskel i hovedet, men en muskel fra et andet sted i nakken eller øvre midt rygs muskulatur, som er skyld i smerten, via en fænomen kaldet “refereret smerte”. Refereret smerte er når hjernen kan modtage signaler fra muskel A og muskel B, og forveksler disse. Så hjernen får signal fra muskel “A”, i skulderen, om at noget gør ondt, men tror det er ved Muskel “B”, som i dette eksempel sidder ved tindingen.

Disse muskler kan løsnes med Triggerpunkt behandling eller med Dry needling, evt. skal der også laves en manipulationsbehandling.

Piskesmæld

Piskesmæld opstår oftest ved et biluheld eller et andet traume, hvor overkroppen bliver kastet hurtigt og kraftigt fremad, mens hovedet og nakken bliver kastet bagover/bagud og derefter slynges fremad igen, for at følge med overkroppen. Dette kan give en kraftig “forstuvning” af nakken, som vi betegner et piskesmæld.

Piskesmæld problematikker kræver tid at behandle, da patienterne oftest er meget smertepræget ved berøring af nakken og har meget lidt bevægelse af nakken i de fleste retninger hovedet kan vippes til. Dette gør at man er nødt til at behandle muskulaturen først, ved enten Dry Needling eller Triggerpunkt behandling, for at løsne muskulaturen. Dernæst kan man se hvor meget bevægelse der er kommet i nakken, til om der kan behandles med manipulation. Hvis manipulation ikke er muligt kan en Activator bruges, som er en blid led behandling.

Ved piskesmælds problematikker skal man forvente en længere tid, før smerterne er væk, grundet det kraftige traume, det er kommet af.

Diskusprolaps i Nakken

Diskusprolaps i nakken opstår oftest hos folk over 40 år grundet slitage/belastning og/eller knogle og led forandringer i nakken. Ved en diskusprolaps i nakken kan man få følelsesforstyrrelser ned i den ene eller begge arme. Dette kan være en smerte ned i armen eller en sovende/prikkende fornemmelse og kan give nedsat kraft i armene. Dette er fordi prolapsen trykker på nerven, oppe i nakken.

Ved at lave en neurologisk test kan der undersøges om der er tegn på en diskusprolaps i nakken. Efter en kiropraktor har lavet den neurologiske test, vil man kunne løsne op for led og muskler for at få smerterne ved diskusprolapsen til at mindske. Behandlingen vil ikke kurere prolapsen, men vil være med til at få smerterne ned i et tåleligt leje. Prolapsen vil hele af sig selv og ikke giver smerter efter 3-6 mdr.